Anne Vlieg gaf workshop over weerbaarheid

29 januari 2019

Vrijdagavond 11 januari 2019 kwam oud-international, oud bondscoach Anne Vlieg op uitnodiging van Tafeltennisvereniging Staphorst langs om ons wat tips en trucs te geven.
Tafeltennis is niet alleen maar een balletje slaan, of pingpongen. Tafeltennis is een mentaal en tactisch spelletje: hoe ga je met de druk om, concentratie en doorzettingsvermogen. Zomaar een aantal steekwoorden wat aangeeft dat er vooraf een idee bedacht moet zijn voordat je met je wedstrijd begint. Wat kan zo’n idee inhouden. Je hebt een plan A : dit begint bij de opslag: waarom gebruik ik deze serve, wat wil ik daarmee bereiken, waar zal ik hem terug krijgen en wat kan ik doen met zijn return. Natuurlijk varieer je met de serve, kort, lang, links rechts etc. Mocht dit niet lukken en sta je achter, weet en heb de overtuiging dat je wel kun winnen. Probeer zijn spel te “lezen”. Lukt dat even niet kun je een time- out aanvragen. Wanneer er een set is verloren ga je naar je TEAMGENOTEN of trainer/coach, als deze aanwezig is.
Dit is heel belangrijk. Als teamgenoot kijk jij naar de wedstrijd en ziet misschien iets wat je als tip mee kunt geven. Altijd positief coachen! Begin met te vertellen wat goed gaat, daarna zeg je wat je gezien hebt. Misschien staat degene als een lantaarnpaal achter de tafel. Wanneer je als teamgenoot op je mobiel zit of helemaal niet bij de wedstrijd bent kun je jouw teamgenoot niet aanmoedigen en geen tips geven. Dan nu de vraag….ben jij een goede teamgenoot?

Mocht een plan A niet gewerkt hebben, heb je een plan B. Dit heb je besproken met je teamgenoten. Zij hebben misschien wel gezien wat de zwakke kant is van de tegenstander. Mocht dit niet lukken, dan is de tegenstander beter dan jou en geef je hem de hand en feliciteer je degene. Onthoud waar je tegenaan liep zodat je dat met je trainer kunt bespreken. Want trainen is heel erg belangrijk, jij wilt natuurlijk revanche op die tegenstander waar je van verloren hebt.

Moeilijk wordt het voor jezelf wanneer jij moeite hebt om met dit verlies om te gaan. Je mag de lat ietwat hoog neerleggen voor jezelf, maar wees realistisch. Niemand kan alles winnen. Dus jij ook niet. Relativeer , het blijft een spel. Weet ook dat wanneer je tegenstander ziet dat je gefrustreerd bent, boos bent of misschien wel moet huilen, hij weet dat hij deze wedstrijd gaat winnen. Jij bent uit je concentratie en de tegenstander voelt zich “oppermachtig”. Daar heb je het stukje mentaal spelletje. Waarschijnlijk ben jij technisch 100 keer beter maar wanneer je uit je concentratie bent heeft de tegenstander dus het mentale voordeel. Sporten moet leuk zijn. Tafeltennissen moet je plezier, saamhorigheid en een goed gevoel  geven.
Na een inspirerende avond bedankten wij Anne Vlieg voor zijn mooie verhalen en voor de technische en tactische tips.

P.S.
Voor meer tips, gedragsregels etc. in de tafeltennisssport  verwijzen wij iedereen  “Tafeltennis in het kort” op de website te lezen.