Tafeltennisevent 2023

22 februari 2023

Basisschoolkinderen maken kennis met tafeltennis:
De gymzaal aan de Burgemeester van de Walstraat in Staphorst was op woensdagmiddag 15 februari goed gevuld. De thuisbasis van TTV Staphorst was het decor van een succesvol tafeltennisevenement die voortkwam uit een samenwerking tussen Saam Welzijn en Tafeltennisvereniging Staphorst. Van de negen verschillende basisscholen uit de gemeente Staphorst streden 61 leerlingen fanatiek voor de winst. Een hele mooie opkomst en een mooie manier voor de TTV Staphorst om de tafeltennissport te promoten aan de kinderen uit de gemeente Staphorst.

Wethouder Herriët Brinkman sprak voor aanvang van het evenement de kinderen en aanwezigen toe. Ze zei dat het belangrijk is dat alle kinderen de mogelijkheden moeten hebben om voldoende te kunnen bewegen en sporten. Door te gaan sporten met leeftijdsgenoten kunnen er leuke sociale contacten ontstaan. Er hadden zich 58 kinderen opgegeven, maar op het laatste moment kwamen er nog eens drie kinderen bij. Het was dan ook nog even flink puzzelen om de indeling in sommige poules opnieuw rond te krijgen, maar dat is voorzitter Nico Drost van de TTV prima gelukt. Alle kinderen hebben een flink aantal potjes gespeeld, aldus buurt Sport- en beweegcoach Saake Malestein namens Saam Welzijn. Samen met een aantal stagiaires en bestuursleden en vrijwilligers van de tafeltennisvereniging zorgde hij ervoor dat het toernooi in goede banen werd geleid. In totaal speelden de kinderen zo’n 260 potjes. De opkomst was echt top, een bijzonder mooi aantal.

Zowel de Tafeltennisvereniging als Saam Welzijn was zeer tevreden met het verloop van het tafeltennisevenement. Aan het einde van de middag waren er dan ook positieve geluiden te horen. Een tweede editie zit er hoogstwaarschijnlijk wel in. We hebben nog niets afgesproken, maar aan het einde van de dag was iedereen wel zo enthousiast dat we allemaal even benoemden dat het voor herhaling vatbaar is. Ik hoop zelf op een nieuwe editie in het nieuwe schooljaar. De winnaar kan zich dan ook een jaarlang de tafeltenniskoning van Staphorst noemen, en je houdt het ook interessant voor de kinderen. Het staat nog niet vast, maar we staan er zeker voor open vertelt een enthousiaste Malestein.

De basisscholen uit de gemeente Staphorst die meededen waren de CNS Staphorst, Prins Mauritsschool, OBS de Berkenhorst, OBS de Iekmulder, Dr. Maarten Lutherschool, HBS De Triangel, GBS de Levensboom, Willem de Zwijgerschool en de Koning Willem-Alexanderschool.

Alle 61 kinderen werden in verschillende poules ingedeeld. De nummers 1, 2 en 3 van de poules speelden vervolgens tegen elkaar om een finaleplaats. De afvallers uit de poules werden getrakteerd op een grote “rond de tafel” wedstrijdje, waarbij Jennieke en Sibrand van de TTV als aangevers fungeerden.

De uitslag: 1. Rubben Visscher; 2. Ezra Drost; 3. Tessa Vierhout; 4. Niek Mussche; 5. Sander Donker en op 6. Emma Dunnink. De winnaars ontvingen allemaal tafeltennisbatjes, balletjes en een tasje om de spullen in te doen. Ook kregen alle deelnemers een medaille met lint mee naar huis.

Foto’s door Albert Kuiper, bewerkt door Quido van Hien